Last van haaruitval? Een vitamine D-tekort kan zomaar eens de oorzaak zijn

Dit vitaminetekort is een van de meest voorkomende oorzaken van haaruitval. Én het komt in de winter bij zo’n 60 procent van Nederlands voor. Vooral bij vrouwen. Gelukkig is het supermakkelijk op te lossen. Over welk vitaminetekort ik het heb? Over vitamine D. Kom, laat me je er meer over vertellen.

Haaruitval vitamine D tekort - header

Is een vitaminetekort de oorzaak van mijn haaruitval?

Dat kan. Maar het hoeft niet. Veel dingen kunnen haaruitval veroorzaken. Een vitaminetekort is daar slechts een van.

Welke vitaminetekorten veroorzaken dan haaruitval?

De meest voorkomende? Dat is een vitamine D-tekort. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een tekort aan vitamine D een mogelijke rol speelt in het ontstaan of verergeren van meerdere soorten haaruitval,  zoals telogen effluvium (verspreidde haaruitval), alopecia androgenetica (erfelijkheidskaalheid) en alopecia areata (pleksgewijze haaruitval). 

Naast een tekort aan vitamine D is een tekort aan ijzer ook een veelvoorkomend vitaminetekort dat haaruitval veroorzaakt.

Hoe groot is de kans dat je een vitamine D-tekort hebt?

Uit onderzoek van De Nederlandse Vereniging voor Tropische Geneeskunde en internationale Gezondheidszorg (NVTG) blijkt dat zo’n 58,8% van Nederlanders een vitamine D-tekort hebben in de winter. In de zomer zijn dit wel een stuk minder mensen, maar alsnog zo’n 35,4%.

Ben je vrouw en ouder dan vijftig? Dan heb je extra veel kans op een vitamine D-tekort.

Hoe krijg je eigenlijk een vitamine D-tekort?

Op meerdere manieren. Meestal is te weinig zon de boosdoener. Vandaar dat zoveel mensen in de winter een vitamine D-tekort hebben.

Je kunt ook een tekort krijgen als je te weinig voedsel eet dat rijk is aan vitamine D. Denk dan aan vette vis, eieren en boter.

In sommige gevallen krijg je wel voldoende vitamine D binnen, maar wordt het niet goed opgenomen door je darmen. Dat is het geval als je bijvoorbeeld coeliakie hebt of als je de ziekte van Crohn, cystische fibrose, een leveraandoening of een nierziekte hebt.

Ook als je ouder bent of overgewicht hebt, neemt je lichaam vitamine D minder goed op.

Wat doet vitamine D eigenlijk voor je haar?

Het helpt het groeien.

Je kunt vitamine D zien als een verkeersregelaar voor haargroei. Het zorgt ervoor dat de boodschap ‘Ga haar groeien!’ goed aankomt bij je haarfollikels. Én vervolgens helpt het je haargroei in goede banen te leiden: het zorgt dat haarcellen (keratinocyten) zich op de juist manier ontwikkelen en delen, zodat er sterke haren vormen.

Als je te weinig vitamine D hebt, kan dat leiden tot haarproblemen. Je haar wordt dunner, breekbaarder, het wordt sneller grijs, groeit trager en je kunt ook last van haaruitval krijgen.

Haargroei fases
(Vitamine D helpt ervoor zorgen dat je haarfollikels het signaal krijgen om te beginnen met het groeien van haar)

Hoe weet ik of mijn haaruitval wordt veroorzaakt door een vitamine D-tekort?

Dat is een goede vraag.

Je doet er altijd verstandig aan om de vitaminewaardes in je bloed te laten controleren. Dat kan via een bloedonderzoek. Is je vitamine D-spiegel laag, oftewel onder de 50 nmol/L? Dan is dat mogelijk de oorzaak van je haaruitval.

Let wel op: 50 nmol/L is de ondergrens. Het is als een 5,5 halen op je toets: het is voldoende, maar kan beter. En het kan alsnog klachten veroorzaken.

Het is goed om ook naar andere symptomen te kijken. Bij een vitamine D-tekort krijg je naast haaruitval ook last van andere klachten.

Wat zijn nog meer symptomen van een vitamine D tekort?

Als je een tekort aan vitamine D hebt kun je naast haaruitval ook last krijgen van de volgende klachten:

  • Je bent constant moe
  • Je voelt je zwak en lusteloos
  • Je hebt spierpijn en je gewrichten doen pijn, ook al heb je niets inspannends gedaan
  • Je hebt regelmatig last van kramp of spieren die gaan trillen
  • Je kunt minder goed met stress omgaan en zelfs gaan hyperventileren bij stresssituaties
  • Je wordt zwetend wakker en hebt vaker nachtmerries en angstaanvallen
  • Je tandvlees is overgevoelig en gaat makkelijk bloeden
  • Je raakt snel bezeerd: je krijgt blauwe plekken bij een klein stootje of je breekt iets bij een kleine val

Ook is er een mogelijk verband tussen een tekort aan vitamine D en het ontstaan van kanker en auto-immuunziektes. Maar wetenschappers moeten hier nog meer onderzoek naar doen, voordat je dit met zekerheid kunt zeggen.

Heb je last van meerdere van bovenstaande klachten? Maak dan alsjeblieft een afspraak met je huisarts.

Wat zijn de beste manieren om mijn vitamine D-spiegel te verhogen als ik een tekort heb?

Het makkelijkst? Voedingssupplementen met vitamine D slikken.

Volgens de Gezondheidsraad moeten deze minstens 10 microgram vitamine D bevatten. Sommige artsen vinden deze dosering nog laag: die adviseren dagelijks 25 microgram te nemen. Overleg altijd met je huisarts wat het beste is in jouw situatie.

Let wel op als je voedingssupplementen koopt: Er zijn twee soorten vitamine D, namelijk vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol).

Welke vitamine D kan ik het beste nemen bij haaruitval door een vitamine D-tekort?

Vitamine D3, ook wel cholecalciferol genoemd. Je lichaam neemt vitamine D3 beter op dan vitamine D2.

Vitamine D3 is de natuurlijke vorm van vitamine D, die je aanmaakt als je je huid blootstelt aan zonlicht. Ook zit het in vette vis. Vitamine D2 komt voornamelijk voor in plantaardige bronnen. Denk dan aan champignons die blootgesteld zijn aan de zon.

Weest gerust: In de meeste voedingssupplementen zit vitamine D3. Maar het is altijd goed om het even te checken.

Neofollics Anti-grijs haar tabletten - Minder snel grijs haar

Neofollics – Anti-Grijs Haar Tabletten met vitamine D3

Hairlust Hair Formula Gummies for Women

HairLust Hair Formula Gummies met vitamine D3

Zijn er naast voedingssupplementen ook andere manieren om een vitamine D-tekort aan te pakken?

Jazeker, je kunt het volgende ter aanvulling doen:

  • Zorg dat je je dagelijks gemiddeld blootstelt aan 30 minuten zonlicht. Ga bijvoorbeeld overdag een rondje lopen.
  • Eet vette vis, zoals zalm en makreel. Doe dit maximaal twee keer per week.
  • Eet vaker eieren. Máár: let wel op als je cholesterol al hoog is, eet ze dan niet dagelijks.
  • Gebruik margarine, bak- en braadproducten bij het maken van je eten: daar wordt vitamine D aan toegevoegd.
Ook interessant om te lezen: Wat moet je eten om je haargroei te stimuleren – en haaruitval tegen te gaan?

Hoelang duurt het voor een vitamine D tekort weer is aangevuld?

Dat ligt eraan. Hoe ernstig is je tekort en wat doe je precies om je tekort aan te vullen? Ook je levensstijl, je leeftijd en je stofwisseling hebben invloed op hoe snel het gaat.

Maar hou sowieso rekening met weken tot maanden.

Laat regelmatig je vitamine D-spiegel controleren als je een tekort hebt. Dan zie je of je op de goede weg zit of dat je toch meer moet gaan doen om je vitamine D-levels te verhogen.

Hoe lang duurt het dan voordat mijn haar weer begint terug te groeien?

Voordat je het echt merkt? Maanden. Meestal merk je na 3 maanden voorzichtig verschil.

Dat zit zo: Je haargroei heeft tijd nodig om zich te herstellen. Dit doet het beetje bij beetje. Je zult dan ook niet gelijk verschil merken.

Langzaamaan merk je dat je minder haaruitval hebt. Je haar wordt steeds weer iets voller en breekt minder snel af.

Om nog even samen te vatten

Een vitamine D-tekort komt veel voor in Nederland. In de winter bij zo’n 60% van mensen.

Een van de klachten die je krijgt bij een vitamine D-tekort is haaruitval.

Je kunt een vitamine D-tekort aanpakken door dagelijks voedingssupplementen met 10 tot 25 microgram vitamine D3 te slikken. Ga daarnaast lekker naar buiten: minstens 30 minuten en eet wekelijks vette vis zoals zalm en makreel.

Haaruitval door vitamine D is omkeerbaar, maar het kan wel weken tot maanden duren voordat je verschil ziet.

En nu?

Doe jezelf een plezier: slik dagelijks voedingssupplementen met vitamine D3.

Niet alleen voor je haar. Maar voor je algemene gezondheid.

Je voorkomt er een hoop narigheid mee.

Bronnen:

Informatiecentrum Voedingssupplementen & Gezondheid (IVG), Nederlandse  Vereniging voor Tropische Geneeskunde en Internationale Gezondheidszorg (NVTG), RTLnieuws, het Voedingscentrum, Saini, K., & Mysore, V. (2021). Role of vitamin D in hair loss: A short review. Journal of cosmetic dermatology20(11), 3407-3414.

Delen:

Heb je HAAR weer - Kayleigh Schouten - over mij

Hi, mijn naam is Kayleigh

Ik ben een gediplomeerd schoonheidsspecialiste die je helpt je haarproblemen aan te pakken. Door haarverzorging tips met je te delen die volgens wetenschappers écht werken en die mij ook geholpen hebben mijn haar lang & gezond te laten groeien.

Ontdek mijn favoriete haarproducten

Populaire posts

Bekijk ook eens

Nieuwste posts