Gezond haar van binnenuit: zo stimuleer je je haargroei en versterk je je haar

Als ik zeg haarverzorging, waar denk jij dan aan? Mag ik een gok doen? Aan haarproducten. Als het op het verzorgen van ons haar aankomt gebruiken we massaal shampoo, conditioner en andere producten die we in ons haar kunnen smeren. En natuurlijk zijn die belangrijk, maar vergeet je binnenkant niet. Daar is waar de magie van haargroei plaatsvindt: in je hoofdhuid. Maar wat moet je doen voor gezond haar van binnenuit? Wat moet je eten om je haargroei te stimuleren en je haar te versterken? In dit artikel vertel ik je er alles over.

Gezond haar van binnenuit - zo stimuleer je van binnenuit je haargroei

Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links naar verschillende webshops. Klik je op een link en bestel je vervolgens iets bij de webshop? Dan ontvang ik een klein bedrag. Het kost jou niets extra’s. Ik plaats alleen links naar producten die ik zelf geprobeerd heb of waar ik uitgebreid onderzoek naar gedaan heb.

Hoe groei je mooi en gezond haar van binnenuit?

1.     Eet voedsel dat rijk is aan proteïne

Proteïne is niet alleen goed voor wie spieren wil kweken, ook voor je haar is het geweldig. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat je haar voor 90 procent uit keratine bestaat. Dat is namelijk een proteïne. Je lichaam breekt de proteïne die jij eet af tot aminozuren, en die aminozuren gebruikt het vervolgens om keratine te maken.

Per dag heb je gemiddeld 0,8 gram proteïne nodig voor elke kg lichaamsgewicht. Weeg je 60 kg? Zorg dan dat je 48 gram proteïne binnenkrijgt. Doe je dit niet? Dan lijdt je haar eronder. Je vindt proteïne onder meer in zalm, kip, yoghurt en bonen. Je kunt het ook in supplementvorm of als shake innemen.

Viviscal haargroei supplementen tegen haaruitval

Viviscal – Proteïne Haargroeisupplementen

Plantforce Protein Synergy Shakes

2.     Stimuleer je bloedsomloop

Een goede doorbloeding doet wonderen voor je haargroei. Als je hoofdhuid goed doorbloed is krijgen je haarzakjes veel bloed met voedingstoffen en zuurstof aangeleverd. Die gebruiken dat om haar te groeien. Hoe meer bloed in je hoofdhuid, hoe meer jouw haargroei een boost krijgt.

Verbeter je bloedsomloop door te bewegen: actief te bewegen. Elke dag minstens een halfuur. En nee, van de bank naar de wc en terug telt niet. Hoe harder je je inspant, hoe beter. Ook met masseren en bepaalde oliën en kruiden kun je je doorbloeding stimuleren, net zoals met het drinken van veel water en het eten van nitraatrijk voedsel zoals spinazie.  

Stimuleer je haargroei met The Hair Fuel Haarmasker

The Hair Fuel – Bloedsomloopstimulerend haarmasker

3.     Zorg dat je voldoende vitamines binnenkrijgt

Gezonde haargroei van binnenuit met HairLust Hair Growth Gummies

Je haar heeft vele soorten vitamines nodig om goed te kunnen groeien. Krijg je er te weinig binnen? Dan merk je dat aan je haargroei. Niet voor niets zijn vitaminetekorten een van de meest voorkomende oorzaken van haaruitval.

Vooral vitamine D is er een om in de gaten te houden. 1 op de 10 Europeanen hebben een tekort en dit aantal loopt rap op bij vrouwen boven de 40. Uit onderzoeken blijkt dat vitamine D een belangrijke rol speelt bij het tegengaan van haaruitval, zelfs wanneer je haar uitvalt om andere redenen werkt deze vitamine ondersteunend.

Je lichaam maakt zelf vitamine D aan als je in de zon komt, maar je krijgt het ook binnen als je voedsel eet zoals zalm, tonijn, champignons en eigeel.

HairLust Hair Growth Formula Gummies

HairLust – Hair Growth Gummies

4.     En neem ook voldoende mineralen in

Niet alleen vitamines zijn belangrijk voor je haargroei, ook mineralen spelen een belangrijke rol. Zo zorgt seleen (kiezel) ervoor dat je haar minder snel grijs wordt, speelt zink een belangrijke rol in het opbouwen en herstellen van haarweefsels en heb je ijzer nodig om voldoende bloedcellen aan te maken.

Een ijzertekort is een van de meest voorkomende tekorten ter wereld. Vooral vrouwen hebben er last van, omdat zij bloed verliezen tijdens hun menstruatie. Toch bevatten de meeste haargroeivitamines geen ijzer. Dat komt omdat het niet verstandig is dit constant te slikken, omdat een teveel aan ijzer in erge gevallen leidt tot leverziekte, hartproblemen en diabetes.

Laat je bloedwaardes door een arts checken om na te gaan of je voldoende ijzer binnenkrijgt. Zelf slik ik alleen tijdens mijn menstruatie extra ijzer.

5.     Houd je hormoonlevels op peil

Merk je dat je haar flink dunner is geworden sinds je in de overgang bent? Dat heeft te maken met je geslachtshormonen. Die zorgen er niet alleen voor dat je haar groeit, maar kunnen er ook voor zorgen dat het uitvalt. Veel mensen hebben haarzakjes die overgevoelig zijn voor testosteron: die krimpen erdoor. Zij zien hun haar steeds fijner en dunner worden.  

Als je in de overgang komt of als je PCOS hebt, heb je relatief veel testosteron in je lichaam. Dat wordt door je lichaam ook nog eens omgezet in het tien keer zo sterke dihydrotestosteron (DHT). Normaal gesproken klampt het geslachtshormoonbindend globuline zich vast aan een deel van het testosteron, zodat het niet omgezet wordt. Maar je maakt er minder van aan in de overgang.  

Er zijn meerdere supplementen die invloed hebben op hormonen, zoals Saw Palmetto (Zaagpalmbessenextract) en Vitex Agnus Castus (Monnikspeper). Maar gebruik die alleen als je zeker weet dat je hormoonlevels niet goed zijn: laat eerst je hormoonlevels testen.

Neofollics supplementen tegen haaruitval

Neofollics Tabletten met Saw Palmetto

6.     Zorg voor voldoende ontspanning op een dag

Druk, druk, druk. Iedereen heeft het maar druk. Wij leiden in Nederland een stressvol bestaan. En dat merk je aan je haar. Als je stress hebt maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Dat breekt zogenaamde proteoglycanen en collageen af, die beide een belangrijke rol spelen in je haargroeicyclus.

Zorg daarom dat je tussen alle drukte in voldoende ontspanning hebt op een dag. Ga mediteren of reageer alle opgekropte frustratie af tijdens het sporten. Ben je van nature een enorme stresskip? Neem dan supplementen met proteoglycanen in, zoals die van Nourkrin. Dan vul je de proteoglycanen weer aan die verwoest zijn door al dat gestress.

Nourkrin supplementen tegen haaruitval door stress

Nourkrin Woman Tablets

7.     Eet voedsel met weinig suikers en snelle koolhydraten

Van suikers en snelle koolhydraten wordt je niet alleen dik, het is ook slecht voor je haar. Uit onderzoek blijkt dat suiker tot ontstekingen leidt en je lichaam aanzet tot het aanvallen van je eigen cellen, waaronder je haarzakjes.

Ook blijkt uit onderzoek dat mensen met diabetes dunner haar hebben en meer last hebben van haaruitval. Als je diabetes hebt maakt je lichaam onvoldoende insuline aan om bloedsuiker te verwerken. Dan schiet je bloedsuikerspiegel door het dak.

Als je snel last hebt van vet haar kan een koolhydraatarm dieet mogelijk ook helpen. In meerdere onderzoeken legden wetenschappers een link tussen hoge bloedsuikerlevels en de aanmaak van talg (huidolie).

Het Keto Dieet Kookboek

Het Complete Keto-dieet Kookboek

8.     Zorg dat je voldoende anti-oxidanten binnenkrijgt

Je lichaam zet voedsel om in energie. Daar komen stoffen bij vrij, waaronder vrije radicalen. Vergelijk het met een auto: die zet brandstof om in beweging en daarbij komen uitlaatgassen vrij.

Net zoals uitlaatgassen zijn vrije radicalen niet goed voor je. Ze beschadigen je cellen en je weefsels, waaronder diegene die een rol spelen bij je haargroei. Je haar veroudert: het wordt sneller grijs, het verliest kracht en kan gaan uitvallen. Ook glanst je haar minder, houdt het minder goed vocht vast en voelt het ruwer aan.

Als je ouder wordt komen er meer vrije radicalen vrij. Maar ook als je rookt, zonder bescherming de zon ingaat, veel alcohol drinkt en ongezond eet neemt de hoeveelheid vrije radicalen toe. Als je slim bent vermijd je die dingen dus.

Vrije radicalen hebben een vijand: anti-oxidanten. Die vangen vrije radicalen weg, zodat ze geen schade aanbrengen. Vitamine E en C, bètacaroteen en seleen en zink hebben een bewezen anti-oxidante werking.

Toch is het niet aan te raden supplementen met anti-oxidanten te slikken. Als je er te veel binnenkrijgt leidt dat juist tot het tegenovergestelde effect. Eet liever gevarieerd met volop groente en fruit. Dan krijg je volgens het Voedingscentrum meer dan voldoende anti-oxidanten binnen.

9.     Drink shakes met collageen

Collageen speelt een belangrijke rol bij je haargroei. Het ondersteunt de haarwortel tijdens het groeien van haar.

Als je ouder wordt, veel stress hebt, te weinig vitamines binnenkrijgt, veel te veel suiker eet, rookt of veel in de zon zit neemt de aanmaak van collageen af. Dat merk je aan je haar: het groeit minder goed.

Drink in dat geval shakes met collageen erin of roer een beetje poeder door je koffie. Dat gaat niet linea recta naar je haarwortels, daarvoor is het te groot. Maar je lichaam breekt het af in aminozuren die het vervolgens weer gebruikt om zelf collageen aan te maken. Je kunt daarom het beste collageen peptides innemen, die zijn al deels afgebroken.

Stimuleer je haargroei met collageen peptide shakes

Sunwarrior Collageen Building Peptides Poeder

10.   Zorg goed voor je hoofdhuid

Oké, ik speel een beetje vals. Je hoofdhuid zit niet aan de binnenkant, dus eigenlijk is dit geen haarverzorging van binnenuit. Maar je hoofdhuid is wel waar je haar uit groeit, het is waar het levende deel zich bevindt. En als je hoofdhuid ongezond is, gaat dit ten koste van je haargroei.

Je krijgt door hoofdhuidproblemen zoals roos/seborroïsch eczeem, atopisch eczeem en psoriasis haar dat snel breekt. Dat blijkt uit onderzoek. De haarzakjes in je hoofdhuid vormen veel minder sterke en minder flexibele schubben. Die schubben vormen de buitenste laag van je haar. Je haar raakt sneller beschadigd, is doffer, droogt sneller uit en voelt ruw aan.

Als je problemen met je hoofdhuid hebt kun je daarnaast last krijgen van ontstekingen die tot haaruitval leiden.

Zorg dus goed voor je hoofdhuid: was je haar met een milde shampoo, gebruik een verzorgend hoofdhuidserum, en grijp zo snel mogelijk in als je hoofdhuidproblemen hebt.  

HairLust Scalp Follicle Treatment and Volumizer

HairLust Scalp Follicle Treatment and Volumizer Serum

Lang verhaal kort

Een gezonde haargroei begint van binnenuit. Wil je mooi lang haar groeien? Zorg dan dat je gevarieerd eet met veel proteïne, anti-oxidanten, vitamines en mineralen en vermijd voedsel dat rijk is aan suikers en koolhydraten.

Krijg je niet voldoende voedingstoffen binnen? Slik dan eventueel supplementen bij. En ben je ouder dan 30? Door collageen peptides in te nemen zorg je dat je haar minder snel veroudert en grijs wordt. Houd ook je hormoonlevels goed in de gaten, vooral in de overgang.

Vermijd stress, slik eventueel een supplement met proteoglycanen als dat niet voldoende lukt. En stimuleer de doorbloeding naar je hoofdhuid, zodat al die goede voedingstoffen bij je haarzakjes terecht komen.  Dat is hoe je gezond haar van binnenuit groeit.

Wat nu?

Probeer zoveel mogelijk voedingsstoffen op de natuurlijke manier binnen te krijgen. En lukt dat niet? Slik dan pas supplementen bij.

Vergeet daarnaast niet de doorbloeding van je hoofdhuid te stimuleren. Anders komen al die geweldige voedingstoffen niet bij je haar aan.

Of nou ja, amper. En dat is natuurlijk zonde.


10 haarverzorging tips voor gezond haar van binnenuit (5)

Bewaar op Pinterest

Vond je dit een interessant artikel en wil je hem later nog eens terug lezen? Klik op de afbeelding en pin hem op Pinterest! Volg Heb je HAAR weer ook op Pinterest.

Delen:

Kayleigh - Heb je HAAR weer

Hi, mijn naam is Kayleigh

Ik help je haarproblemen aan te pakken door haarverzorging tips met je te delen die volgens wetenschappers écht werken en die mij ook geholpen hebben mijn haar lang & gezond te laten groeien.

E-book

Haaruitval bij Vrouwen

Heb jij last van haaruitval? Ik help je de oorzaak te achterhalen en vertel je welke middelen jij het beste kunt gebruiken in mijn ebook ‘Haaruitval bij Vrouwen‘.

Ebook haaruitval bij vrouwen

Bekijk ook eens

Nieuwste posts